»Gebruikersnaam: »Wachtwoord:   Gegevens onthouden? 
Ingezonden:  30 Jan 2013 19:12
Hallo,

Ik wil eigenlijk iets vragen.
In de klas waar ik in zit, zijn er een aantal personen redelijk druk.
Ik en een paar andere leerlingen vinden het te druk.
Zelfs zo druk dat we onszelf niet meer goed kunnen concentreren op het werk en uitleg.
Nu is mijn vraag: Is er een bepaalde paranormale gave om ervoor te zorgen dat het rustiger wordt, of dat we onszelf beter kunnen concentreren?
Als die er is wil ik het graag weten en evt. om te kunnen trainen zodat ik het beter kan.
Of is dat er niet?
Ingezonden:  30 Jan 2013 20:11
Door je te leren afsluiten. Dit kan op vele manieren.
Bijvoorbeeld voor te stellen dat je in een bol zit, waar de energie van anderen niet doorkan.
Of,
Zeg tegen jezelf, mijn energie is van mij en blijft bij mij, de energie van de ander is van de ander en blijft bij diegene.
En er zijn nog meerdere mogelijkheden hierbij.
ga ook niet naar hun toe zitten, maar met je benen schuin de andere kant op, en bij voorkeur over elkaar. (eigenlijk ook voor de armen, maar is niet realistisch)

Hierdoor kan jij je richten op alleen de les, en niet wordt afgeleid.
Ingezonden:  31 Jan 2013 13:12
NIETS paranormaals doen, zeg dat ze hun kop moeten houden en maak de leraar wakker!
Ingezonden:  31 Jan 2013 21:55
De leraar is echt de verantwoordelijke hierin . Een gave gebruik je voor bewustwording voor jou of de ander, maar niet om in te zetten zodat anderen hun kop in het zand kunnen blijven steken. Pak jullie samen, praat erover met de leraar, vraag om een oplossing.
Sterkte, marietje
Ingezonden:  01 Feb 2013 16:39
Er zijn wel al een paar gesprekken geweest met mijn mentoren tijdens mentoruur bijvoorbeeld.
Maar sommige docenten doen er niks tegen.
En sommige sturen je er gelijk uit als je je mond opendoet.
Maar sommige regels vind ik best slecht.
Zoals bijvoorbeeld: de eerste keer krijg je een waarschuwing en wordt je naam genoteerd op het bord.
Dan krijg je een kruisje achter je naam en moet je naar de gang(5 minuten).
En dan pas moet je naar de achterwacht,dat is gewoon uit de klas en dan nablijven na school.
Ingezonden:  01 Feb 2013 16:43
En heb jij ze er al wel eens op aangesproken?

Ik weet dat er leraren zijn die heel streng zijn, leraren die nog passie hebben voor het vak, maar ook leraren die zacht zijn er overheen wordt gelopen. Of leraren die het op standje automatisch werken (vaak door leerlingen die hiervoor hebben gezorg door de jaren heen)

Maar het is gemakkelijk om dit af te schuiven naar een ander, maar je kan het ook zelf nog doen.
Ingezonden:  01 Feb 2013 16:46
ja, maar...
Ik heb een vorm van autisme en ik praat redelijk weinig.
(Dit is volgens mij een slechte reden, of niet?)
Ingezonden:  01 Feb 2013 17:35
Niet afschuiven, geen gemaar, zelf doen. Is misschien eng, maar zo krijg je ook meer zelfvertrouwen als je het gedaan hebt (ongeacht of het resultaat oplevert). En zo leer je ook te praten in enge situaties en leer je zelfstandiger te worden (staat allemaal los van de autisme wat ik nu schrijf).
Ik vind bepaalde situaties ook eng, maar verzamel mijn moed en doe het.
En de meeste mensen, ookal laten ze het niet zien, hebben momenten dat ze iets eng vinden en het liever overlaten aan een ander....
Ingezonden:  01 Feb 2013 21:01
Psykid,
Welke vorm van autisme heb je? Heb je ooit begeleiding gehad, of pas op latere leeftijd de diagnose gekregen. Mijn zoon heeft Asperger, kan prima leren, op sommige vlakken zelfs zeer goed, maar sociaal/emotioneel ligt het toch iets anders, praten hierover levert vaak veel lichamelijke spanning op, want mensen reageren vaak onduidelijk , veel mensen zeggen niet duidelijk ja of nee,maar bv. Ik zal kijken wat ik kan doen.
Mijn zoon kan daar niks mee, omdat het antwoord niet duidelijk is, en dus ook niet betrouwbaar.
Dan kan men zeggen "geen gemaar, gewoon doen" dat kan, maar dan mag de ander ook rekening houden met jouw aandoening, en duidelijk zijn. Dat is wat jullie zelfvertrouwen geeft!
Dus ik begrijp dat praten over problemen/irritaties niet echt gemakkelijk voor je is, omdat antwoorden vaag of onduidelijk zijn.
Mag ik iets meer weten over jouw vorm van autisme, hoe ervaar je dat?
Groetjes, marietje
Ingezonden:  02 Feb 2013 10:48
Hoi Marietje,

Ik heb zelf klassiek autisme, ook wel bekend als kern autisme.
Ik heb ongeveer op mijn 9de de diagnose gehad.
Ik heb ook toen ik naar 1 HAVO ging, ging ik naar regulier/aangepast onderwijs.
Dat is gewoon regulier alleen weten de docenten dat je een bepaalde "handicap" hebt.
Bijvoorbeeld autisme of iets anders.
Ik zit nu in 4 HAVO op speciaal.
Ik kan ook prima leren.
Ik heb moeite met praten ook vooral over dingen die me dwars zitten.

Groetjes,
Psykid96
Ingezonden:  05 Feb 2013 23:53
Hoi Psykid,
Meen je dat echt, van die diagnose, deze vorm zou toch inhouden dat je enige verstandelijke beperkingen of minimaal leerachterstand zou hebben, lofwel last van tics of fladder gedrag, bv. herhaaldelijk met armen wapperen of heen en weer wiebelen enz.
Als ik lees, haal ik dit er niet uit, van die tics enz. Daar bedoel ik ook dwangmatig handelingen herhalen mee.
Mag ik vragen of je daar last van hebt, en weten waar jouw diagnose gesteld is en door wie?
Zou je vinden dat ik teveel vraag, laat gewoon weten, ik kan jullie eerlijkheid wel waarderen, maar ik was met stomheid geslagen toen ik je antwoord las, je doet notabene 4 havo, hoe oud ben je? Mijn zoon is 19 jaar, zijn diagnose is gesteld met 6 jaar.
PDD-NOS, ben ik het ook niet mee eens, omdat daar ook leerachterstand bijhoort.
Rick was op regulier voornamelijk de beste van de klas qua leren, wat verwijst naar Asperger. Helaas  vind niemand het nodig op latere leeftijd de diagnose te herzien, waardoor je je leven lang een verkeerde stempel draagt en daar ook naar behandelt wordt.
Ik hoop dat ik antwoorden mag krijgen van je, als gevoelig ligt krijg je mijn e-mal adres  wel.
Weet je, ik voer altijd al gevechten met de hulpverlening vanwege de diagnoses, en hun aanpak daarin, ze luisteren niet naar wat jullie te zeggen hebben, en als, doen ze er niets mee.
Groetjes, marietje
Ingezonden:  06 Feb 2013 16:10
Hoi marietje,

Ik heb geen last van tics of iets dergelijks.
Ik weet niet waar mijn diagnose gesteld is en ook niet door wie, alleen dat het een kinderpsychiater is die veel weet over autisme.
En ik ben 16 jaar.

Groetjes,
Psykid96
Ingezonden:  07 Feb 2013 22:50
Hoi psykid,
Toch kijk ik er van op, van die diagnose.
Ik vind het super dat je HAVO doet.
Mijn zoon kreeg wel de vakken op zijn speciaal onderwijs, ook cijferlijsten, maar geen diploma.
Hij had goede punten, maar zonder diploma moet hij bij een beroepsgerichte opleiding weer bij het begin starten.
Gevolg, veel frustratie, wat je weet, weet je toch, waarom dan herhalen.
4 jaar lang een 10 voor wiskunde en toch weer bij de basis moeten starten, en als je dan moeilijk praat over jezelf, ja, wat dan?
Loop jij ook tegen deze problemen aan, of krijg jij wel je diploma?
Groetjes, marietje
Ingezonden:  08 Feb 2013 20:17
Hoi marietje,

Ik krijg als ik in 5 HAVO zit en mijn examen haal wel gewoon een diploma.
Dat betekent dus dat ik schriftelijk en mondeling examen moet halen eventueel d.m.v. punten compenseren.

Groetjes,
Psykid96
Ingezonden:  10 Feb 2013 23:10
Hoi psykid,
Dat is fijn om te horen. Mijn zoon vecht al jaren om te kunnen doen wat hij graag zou willen. Hij is 19 jaar. Hij wou altijd ICT doen, maar daar hij een warong uitkering heeft gaat dat niet zo gemakkelijk. Dat stoort hem enorm, een diploma is zo belangrijk. Hij mag nu meedoen aan een project om  misschien toch in aanmerking te komen voor de ICT opleiding, maar het is een gevecht en altijd moet je hopen dat je de juiste mensen treft die met je autisme om kunnen gaan. Ik hoop dat hij dat gaat redden, en krijgt wat hij graag wil.
Ik vind enorm fijn voor jou dat jij die mogelijkheid van een diploma wel hebt, echt te gek. Ik hoop echt dat het met praten over jezelf ook gaat lukken, blijf het proberen, ik weet als geen ander dat dit voor jullie veel spanning oplevert.
Groetjes, marietje
Ingezonden:  11 Feb 2013 19:49
Hallo Martiertje36

Ik las wat je schreef in dit topic en het spreekt mij erg aan!
Ik ben gediagnostiseerd in 1995 toen was ik 5 jaar oud ook met PDD-nos. Ik zat tot mijn 16de op speciaal onderwijs de eerste helft op een cluster 4 school en de tweede helft op een cluster 3.
Ineens kreeg ik het inzicht dat het allemaal niet klopten, dat ik veel meer zou kunnen dan nu word gedacht, dat ik helemaal niet op die school hoorde te zijn.
Ik ging van speciaal onderwijs af en ontwikkelde razendsnel in zowel verstandelijk IQ als sociaal.
Nu woon ik zelfstandig en heb ik gestudeerd, terwijl er altijd gedacht is dat ik nooit zelfstandig zou kunnen leven en altijd hulp en begeleiding nodig zou hebben.

Ik heb er tot de dag van vandaag vrij veel moeite mee.
Omdat ik het gevoel heb dat ik erg tegengehouden ben in mijn ontwikkeling en ook scholing, ik had veel meer kunnen bereiken, maar het is helaas allemaal anders gelopen.
En wat ik ook herken is het "niet luisteren" van de begeleiding naar mij.
Er werd altijd vanuit gegaan dat "ik" degene ben die de wereld en de mensen niet begrijp, ik zou alles verkeerd hebben gezien of een te rijke fantasie hebben.

Ik weet niet waarom ik dit allemaal opschrijf, maar wat ik het ergste vind aan dit alles is dat niemand mijn verhaal zich kan voorstellen of begrijpen.
Daarom vind ik het zo fijn dat er iemand is die dit wel herkend.
Ingezonden:  11 Feb 2013 19:54
Sorry Marietje36 nu praat ik alleen voor mijzelf.
Ik heb een advies voor je, ik zit nu een tijdje bij "De paddenstoel" Het is een bureau die mensen met autisme naar werk begeleid.
Ik ben daar heel erg goed geholpen, de man waarmee ik praat staat ook open voor spiritualiteit en is erg modern op het gebied van autisme.
Hij denk dat ik een verkeerde diagnose heb gekregen en in een verkeerde omgeving ben geplaatst.
Misschien dat hij ook iets voor uw zoon kan beteken.
Ingezonden:  11 Feb 2013 23:46
Lieve FFOM,
Verontschuldig je niet, het is al zo fijn dat je me deze reacties geeft.
We hebben ook met elkaar geschreven over het vastgelopen verdriet na het overlijden van je moeder, toch?
Nu is mij ook duidelijk wat je bedoelt met, "mijn gevoel en verstand functioneren apart van elkaar".
Mijn zoon heeft dat ook, het gaat niet samen, hij gaat daar op een heel aparte manier mee om.
Voor anderen bijna niet te begrijpen, maar ik laat hem in zijn waarde, als het voor hem maar werkt en hij er geen last van heeft.
Het feit dat je dit alles hebt bereikt wil dan ook zeggen dat je een zeer krachtig persoon bent, dat vind ik, ook van mijn zoon trouwens, jullie zijn mentaal zo sterk.
Psykid ook, trouwens.
Weet je, ik heb bij mijn zoon nooit het gevoel gehad dat hij autistisch op moest groeien, ik heb altijd overhoop gelegen met de hulpverlening vanwege mijn eigen kijk op deze aandoening,....en mijn eigen aanpak.
Door wat hij als kind waarnam, ervaarde  en de manier van tekenen, de manier van communiceren en zijn begaafdheid, vond ik meer dat kinderen als hij zeer hoogsensitief waren, en zeer overprikkeld raakten door alle indrukken die binnenkwamen.
Kristalkinderen, nieuwetijdskinderen misschien. Jullie visie, mening en antwoorden zijn zo "EERLIJK", in het autisme "zwart/wit" genoemd, dat ik meer zoiets had van, "dat is jullie versie, omdat jullie die eerlijkheid niet aankunnen, deze maatschappij is daar nog niet aan toe.".
De hulpverlening zegt dan dat je het probleem van je kind ontkend,  jammer, dacht ik dan. Als jullie je kennis met mijn ervaring zouden delen, waren we veel verder gekomen. Waarom moet ik mijn kind aangepast opvoeden, zodat jullie hem gemakkelijker kunnen vormen, ze willen 10 jaar later niet eens een nieuwe diagnose stellen, omdat de vorige naar mijn mening niet klopt. Waar ben je 10 jaar later dan bang voor, het gaat toch mode toekomst van mijn zoon, is gelijk hebben dan toch belangrijker?
Jouw advies zal ik ter harte nemen. Zal het opzoeken op internet. Als jij me de naam van die man zou willen geven, zou fijn zijn.
Zal wel mijn zoon vragen of hij ervoor wil gaan, als ik de info heb. Hij is nu 19 en een volwassen vent, die nog niet helemaal op zijn plek is, maar waar ik reuze trots op ben!
Liefs, marietje
Ingezonden:  12 Feb 2013 09:57
Lieve FOMM,
Zou jij me de gegevens over "de paddestoel" kunnen opschrijven. Op de een of andere manier lukt het me niet hem te vinden. Alvast dank!
Liefs, marietje
Ingezonden:  12 Feb 2013 14:06
Wat jij zegt over hooggevoeligheid trouwens, mijn jobcoach denk dus dat ik waarschijnlijk enkel HSP heb, zoek maar eens het symptomen van hsp (high sensitive person)op, je zal zien dat het bijna identiek is aan PDD-nos (rijke fantasie, innerlijke wereld, creatief, overprikkeld raken etc).
Bij de paddenstoel zijn ze erg modern en herkennen hsp, dat is vaak niet bij andere instellingen, daar lijken zij zich vast te houden aan de psychologie van 20 jaar geleden, terwijl er allang duidelijk is dat er van alles niet klopt.
Ingezonden:  12 Feb 2013 15:56
Hartelijk dank voor je link, hier kan ik wat mee, hun doelstelling is mooi.
Ik zag dat zij ook samenwerken met gemeenten en UWV.
Ongelooflijk eigenlijk, dat als je daar je problematiek uitlegt, en je echt aan de slag wilt , een UWV niet de moeite neemt je van dit soort mogelijkheden op de hoogte te stellen.
Geloof me, confrontatie met het bestaan van "de paddestoel" volgt bij de eerstvolgende afspraak, gevolgd door een "hoe zit dat?".
Ben benieuwd naar hun antwoord, ik hou jou zeker op de hoogte.
Liefs, marietje
Ingezonden:  13 Feb 2013 21:03
Hoi FFOM,
Mag ik van jou de naam van die man waar jij mee praat bij de " paddestoel".
Zou eens met hem willen praten over mijn zoon.
Als je hier eerst liever over praat met hem of dat wel wenselijk is, is dat ook goed.
Zou dan evt. Ook mijn tel.nr. Kunnen geven, zodat hij contact met mij opneemt.
Kijk maar wat jij het prettigst vind.
Hoop dat je me hiermee wil helpen.
Liefs, marietje
Ingezonden:  14 Feb 2013 08:22
Hoi,

Mag ik iets vragen?
Wat is UWV?

Groetjes,
Psykid96
Ingezonden:  14 Feb 2013 20:08
Hey Psykid,
UWV - Uitvoeringsinstituut Werknemers Verzekeringen
Daar vraag je na school je uitkering aan als je nog geen werk hebt of als je werkloos wordt.
Ook je WAJONG-uitkering vraag je daar aan. Het UWV helpt je dan bemiddelen naar een baan of aangepaste baan, en nog meer taken.
Groetjes, marietje